وبلاگ محمد حسین

پیوندهای روزانه
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

گزیده هایی از درس استاد آیت الله جوادی آملی در خصوص امام باقر ع

========================================

کسی که در درون ، کرسی وضع بر با نکرد وضع بیرون فایده ای برایش ندارد

 

چرا در خدا تکلم نکنیم؟

امام می فرماید عدهای کردند و سرانجام کارشان دچار حیرت و دیوانگی شدند

دریایی است بیکران.

نمی شود گفت من به اندازه ی قدرت خودم می فهمم

***چون هر جای این بحر مثل تمام آن است!!!***

 

هر جیزی پایانی دارد و پایان هر جیزی اوست.

و ان الی ربک المنتهی.

پایان فهم و فکر هم اوست!!!

نه غواصی عرفا نه استدلال حکما، هیچکدام به او نمی رسد.

 

استاد می فرماید جلسات خصوصی ما جیزهایی می گوییم که در نزد عموم نمی گوییم.

در نزد عموم از خدا با مثل اقیانوس نامتناهی و آفتاب صحبت می کنیم

حال آنکه آفتاب دیدنی نیست و ففط شعاع آن دیدنی است!(((بحر هم که گفته شد)))

  • محمد حسین

گزیده هایی از جلسات اخلاق استاد آیت الله محمد شجاعی جلسه 861225

===============================

حضرت عیسی را خدا از همان تولد برای خودش خالص کرده بود.

 

من اخلص لِلّه اربعین صباحاً جرت ینابیعُ الحکمة من قلبه علی لسانه.

کسی که چهل روز به خدا اخلاص بورزد، چشمه های حکمت از دلش بر زبانش جاری می شود.

 

هنگامی که مدتی انسان "عمل" را انسان برای خدا تخلیص می کند به اخلاص "دل" می کشد.

 

الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ  لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ

احسن عمل

امام صادق ع می فرماید به کثرت عمل نیست

به اخلاص عمل است .

 

متوجه باشید که جان عمل نیت است

کل یعمل على شاکلته

***برای کمی عمل غصه نخورید ولیکن غصه عدم قبولش را بخورید***

  • محمد حسین

گزیده هایی از جلسات اخلاق استاد آیت الله محمد شجاعی  جلسه  861216

===============================

***شخص اخلاص کننده تدریجا به جایی می رسد که می بیند دارد خود را گم می کند*** یعنی دارد فانی می شود به فنا که رسید مراحل فنا را طی می کند و از اخلاص کننده به خالص شده تبدیل می شود.(((مخلِص -> مخلَص )))

واذکر عبادنا إبراهیم وإسحاق ویعقوب أولی الأیدی والأبصار ---- إنا أخلصناهم بخالصة ذکرى الدار

سعدیا چون بت شکستی خود نباش /// خود پرستی کمتر از اصنام نیست

یعنی خداوند در قیامت انسان را از وجه الخلقی پاک می کند و به سمت وجه اللهی می برد.

***البته نه یکباره بلکه از ابتدای خلق!!!***

تا اینکه از ننگ خود خلاص می شود ! و در قلب و درونش فقط خدا می ماند.

مخلصین در نفخ صور در محشر حاضر نمی شوند!!! و فزع آن محزونشان نمی کند.

اصلا این مراحل برای این هست که آن احضار شدگان مراحل را طی کنند و پاک شوند!!!

 

إنا أخلصناهم بخالصة ذکرى الدار یعنی یاد وطن کردن

***حب الوطن من الایمان***(((تفسیر اینها را نگاه کن از حب وطن ، تفسیر ما را نگاه کن!!!)))

 

مخلصین در آن حال خدا را بهتر می شناسند.

سبحان اللّه عما یصفون  الا عباد اللّه المـخـلصـیـن---------- -فقط وجه الله می تواند وجه الله را توصیف کند!

 

وقتی که انسان از قید خودش رها شد ، راه نفوذ شیطان هم بسته می شود. شیطان از راه خود هر موجود به او نفوذ می کند. شیطان در قرآن به خوبی توصیف شده است.

  • محمد حسین


ریا در برابر اخلاص است.

ریا را به چهار دسته تقسیم می کنیم.

یکی اینکه نیت بالکل ریا باشد.

دیکری اینکه بعد از قصد ریا قصد ثواب هم داشته باشد .

بعدی مرائی نصف به نصف نیت دارد به طوری که اگر یکی از موارد نباشد کار را انجام نمی دهد.(((مرائی یعنی ریا کننده)))

 

چهارم اینکه اصل قصد تقرب است ولی هنگامی که کسی بفهمد عمل را بهتر و با نشاط تر انجام میدهد.این آخری را فقط چند تا از علما گفته اند که اصل عمل باطل نمی شود.ولی اکثرعلما همه را شرک می دانند و موستوجب عقاب!!!

 

علی ع می فرماید:

مرائی سه حالت دارد:

ینشط اذا رءا ناس

یکسل اذا وحده

و یحب ان یحمد فى جمیع اموره

قال الصادق (ع): « للمرائی ثلاث علامات، یکسل اذا کان وحده و ینشط اذا کان الناس عنده و یتعرض فی کل امر للمحمدة »
تاریخ  :  1390/06/13
خلاصه  :  امام صادق (ص) فرمودند: علامت ریاکار سه چیز دارد: هنگامی که تنهاست در انجام اعمال الهی کسل است و وقتی کسی نزد اوست در این کار بسیار با نشاط است و در تمام کارهایش به دنبال ستایش و مدح مردم است.(الخصال، ج1، ص 121)

باسناده عن ابى عبدالله علیه السلام قال : قال امیرالمؤ منین علیه السلام :
ثلاث علامات للمرائى : ینشط اذ راءى الناس ، و یکسل اذا کان وحده ، و یحب ان یحمد فى جمیع اموره  http:// ghadeer.org

 

خدا می فرماید: من بهترین شریک هستم هرگه کسی را با من شریک کنند در عملی نخواهم پذیرفت از او

 

نکته: سرور در اثناء عمل بخاطر دیدن کسی اگر باعث تغییر عمل نشد اشکال ندارد.

  • محمد حسین

 

جلسه 861120

سوره مائون

 

خدا می گوید بروید از آنها که اعمال را برای آنها انجام می دادید پاداش بخواهید.

ائمه می گفتند این حب ما را برای خدا قرار بدهید.

 

به ازای هر عمل صورتی در انسان پیدا می شود که این صورت ها در تنگی ها و فشارهای قبر به نزد انسان می آیند و انسان در آن حالت ها برای خودش متمثل می شود.

ولی صورت ریاکار زشت خواهد بود.

بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ

***اعمالی که برای کسب بهشت انجام شده باشد تا بهشت می رود و به رضوان خدا نمی رسد***

 

امام باقر ع می فرماید عمل برای خدا سخت است و نکهداری آن سخت تر

یعنی حتی عملی که فقط برای خدا در خفی انجام می شود هم می تواند از مقام خفی بودنش بیافتد و حتی ریا شود.

 

این ریا و بیان عمل می تواند به غیر زبان باشد!!!

 

***راه علاج ریا اصلاح نیت است.***

 

انسان باید گناه را هم مخفی نگه دارد.

  • محمد حسین

گزیده هایی از درس اخلاق آیت الله شجاعی ----جلسه ی 861113 -- موضوع: ریا
=====================
ریا ریشه در جاه طلبی و منفعت و شهرت طلبی دارد و برای سالک بسیار بیش می آید و مبارزه با إن بسیار سخت است.

جه در عبادات جه در سایر اعمالی که ممکن است از آن به با تقوا بودن یا عاقل بودن یا خوب بودنش بی ببرند.
مثلا رنگ زرد جهره و لاغر اندامی یا لحن و صدا!(((منظور استاد این هست که شخص طوری رفتار کند که جلب مردم را در نظر داشته باشد از آن رفتار ، نه قرب خدا را)))
یا نوع راه رفتن .
در رفتار طوری بودن که ناشی از قلبش نبوده.
إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا (((ببینید چقدر قشنگ این آیه را فهمیده اند!!!)))
ریا کار هنکامی که عملی را برای غیر خدا می کند(((عملا برای خدا شریک قایل شده است)))
ریا از مراتب شرک است.
****در نطام وجود همه چیز واقعی است و قرار دادی نیست.****(((توجه به این نکته خیلی جالب است)))
شراب خوار می تواند توبه کند.
اما ریا را نمی بخشد.
چرا که برای او انجام نشده.
خدا "نمی خواهد" سننش را نقض کند.

  • محمد حسین

جلسه ٨٦١٠٢٠

در قیامت زبان میگوید خدایا تو مرا عذابی کردی که عهدی را نکردی. به او گفته می شود از تو کلمه ای خارج شد که به مشرق و مغرب زمین رسید و به بخاطر آن خون ها ریخته شد و حق ها بایمال شد و . . .

سکوت انسان را از پراکندکی حفظ می کند.

اولیا خدا بسیار کم حرف می زدند و مراقب زبانشان بودند.

احادیث: هر کس سکوت اختیار کرد نجات یافت.

سکوت حکمت است و قائلین به آن کم هستند.

آسان ترین عبادات سکوت و حسن خلق است.

یکی از مسایلی که باعث می شود انسان صادق نباشد و منافق شود و قلب و زبانش یکی نباشد و نتواند ترفیع پیدا کند( و عمل صالح یرفعه ) این هست که انسان جاه طلب باشد یعنی در زمین تعالی بجوید و ریاست طلب باشد.

چرا که اگر انسان قلب و زبانش یکی نباشد کسی دور انسان جمع نمی شود.

  • محمد حسین


جلسه 861015

انسان را کلمه صدق بالا می برد.

باید سعی کنیم راست بگوییم.هرچند اگر به نظر خودمان راست بود باز هم از دید مقام بالاتر دروغ است.(در حد خودمان راست بگوییم)

مثلا خودمان بررسی کنیم که آیا برای نزدیک شدن به خدا نماز می خوانیم یا نه.

صدق بعدی در عظم است.

بعدی وفای به عهد است.در این مرحله آسمان و زمین انسان را به امتحان میکشد که مثلا آیا فقط برای نزدیکی به خدا نماز می خوانیم یا نه.

  • محمد حسین

گزیده ای از دروس اخلاق ایت الله شجاعی--------- رمضان

گناه  باطن روزه را باطل میکند.

بیش از مقدار لازم نخورید.

سعی کنید سه شب قدر را بیدار بمانید.

زمانی را به درد دل و دعا به زبان خودتان اختصاص دهید.

اگر میخواهید مقام خودتان را ببینید راهنمایی بشوید و... سعی کنید راست بگویید(در حد خودتان)

 

یکی از اقسام دروغ ، دروغ در مقام عمل است. مثلا در نماز می گوییم الله اکبر ولی در دل خدا را اکبر نداریم.

حدیث: خدا به نمازی که در آن قلب با بدن هماهنگ نباشد نظر نمی کند.

حدیث دیکر خدا می فرماید ای دروغگو به عزت و جلالم قسم تو را از حلاوت ذکرم محروم می کنم و از قرب خودم محجوب می کنم و از سرور مناجاتم محروم می کنم.

****امام صادق ع می فرماید اگر این اثار سرور و لذت را در خودت یافتی بدان خدا تو را در تسبیحت تصدیق کرده.****

 

چند مورد دروغ جایز است مثل جنگ و حفظ جان یا آشتی دادن دو مومن.که البته این در قسم اول دروغ است یعنی گفتاری.

  • محمد حسین

گزیده هایی از جلسات اخلاق استاد آیت الله محمد شجاعی جلسه 8612١1

===============================

فقط نگاه مردم نیست بلکه مثلا ممکن است انسان برای وضو گرفتن طراوت صورت هم در نظر داشته باشد(((این هم به نحوی ریاست)))

حتی قصد حالات عرفانی یا قصد بهشت!!!!!!!!!!

***کسی که عملش در نزد مردم فرق می کند در حقیقت ظاهر و باطنش با هم یکی نیست****(((دقت و توجه می خواهد این حرف)))

  • محمد حسین